‘Zonder crisis was dit bedrijf er misschien niet'

> Zetten tijdens hun bedrijfsstage Bazar Local op, een webshop voor lokale handelaars

Bij het uitbreken van de coronacrisis liep Sebastiaan Van der Velde stage bij AB InBev. Zijn taak? Mee marketing voeren voor Leffe en … Corona. ‘Er was weinig werk en er kwam tijd vrij. Ik wilde die nuttig invullen en begon te brainstormen met een collega-student die hetzelfde meemaakte. Konden we niet iets op poten zetten waarmee we de lokale handelaars helpen?’ Dat kon. Het kreeg de naam Bazar Local, een webshop die in eerste instantie een tiental handelaars uit de Rupelstreek - waar Van der Velde vandaan komt - kon overtuigen. 

'Zonder crisis was het bedrijf er misschien niet geweest', geeft Van der Velde grif toe. ‘Ik dacht er wel al langer over, maar zonder dit alles had ik de sprong misschien niet gewaagd.’ Bazar Local had snel tractie, omdat het inspeelde op de nood aan online lokaal shoppen. ‘We contacteerden zelf handelaars. We kregen twee soorten reacties. Ofwel hadden ze geen webshop en konden ze er een gebruiken. Ofwel hadden ze er wel al een en konden ze de extra visibiliteit gebruiken door ook bij ons te staan.’ De tentakels van Bazar Local reiken steeds verder, tot winkels in Knokke. ‘Tegen het einde van de zomer willen we naar 20 à 25 winkels.’ 

Van der Velde stond tijdens zijn stage in voor de marketing van Leffe en ... Corona.


Na het opzetten van het e-commerceplatform volgt nu een spoedcursus bedrijfsvoering. ‘We rekenden tijdens de lockdown geen commissie aan. Dat was een win-win. Lokale handelaars hebben geen grote budgetten en zo konden we gemakkelijk mensen overtuigen. Nu willen we wel marges nemen op de totale verkoop van de handelaars.’ Voor het financieel plan, en andere vragen, zocht Van der Velde contact met de incubator Start it @KBC. ‘Verder groeien onder hun vleugels zou ideaal zijn.’ 

Bron: De Tijd